Etsy, DaWanda, DecoBazar, Artillo – porównanie.

A DecoBazar?” odezwały się głosy kiedy ostatnio napisałam o portalach dla rękodzielników.

Dlatego dzisiaj zrobimy sobie porównanie takich galerii do wystawiania na sprzedaż handmade jak: Etsy, DaWanda, DecoBazar, Artillo, Pakamera i Srebrna Agrafka.
Tego typu galerii jest więcej, ale zajmiemy się tutaj tymi – najprawdopodobniej najbardziej popularnymi.

DecoBazar

 

Dlaczego porównanie?
Dlatego, że wiele osób nie wie na co należy patrzeć wystawiając produkty w tego typu galeriach.
A istnieje kilka aspektów, które są bardzo ważne, by dobrze sprzedać.

Dlaczego akurat te?
Dlatego, że moi klienci wystawiają swoje produkty akurat na tych portalach i dobrze jest moim zdaniem przedstawić ich rolę w promocji rękodzieła.
Tak, istnieją także jeszcze inne galerie, ale te są mi najbliższe ze względu na konsultacje udzielane moim klientom.

 

1. DecoBazar

Ogólne wrażenie: DecoBazar to bardzo ładny portal sprawiający profesjonalne wrażenie.
Własna strona: Możliwość założenia własnego konta / użytkownika (własne logo, opis konta).
Wystawianie produktów: Konieczność weryfikacji konta przez DecoBazar przed rozpoczęciem sprzedaży. DecoBazar bierze pod uwagę: ” walory wizualne oraz jakość zgłaszanych prac”, „duże znaczenie ma również styl oraz jakość dołączonych zdjęć”.
Produkty wystawiamy samodzielnie, zdjęcia dodajemy samodzielnie, ale muszą one być zaakceptowane przez administratora.
Promocje: Produkty do promocji na głównej stronie portalu lub do newslettera wybierane są przez administratora portalu. Promocja losowa lub wybierana przez administratora na Facebook, Pinterest, Instagram i Twitter.
SEO: Produkty z DecoBazar pojawiają się w wyszukiwarkach zbiorowo według tagów czyli nie ma możliwości pozycjonowania poszczególnych produktów. Nie zapomnij więc o tagach.
Prowizja: 19% brutto ceny sprzedanego produktu. Link do informacji na temat prowizji.
Dochody ze sprzedaży: Pieniądze wypłacane są raz na miesiąc (za miesiąc poprzedni) przez Deco Bazar na podane konto.
Przyciski social media: Twitter, Pinterest, Facebook.
Język: polski
Inne: DecoBazar istnieje na rynku od 10 lat. Brak możliwości budowania społeczności wokół własnej marki. Można obserwować sprzedawców lub poszczególne produkty.

 

2. Pakamera

Ogólne wrażenie: Przyjemny portal sprawiający profesjonalne wrażenie. Jakkolwiek moim zdaniem jest trochę chaotyczny. Na głównej stronie trudno jest wiedzieć na co kliknąć, by przejść dalej
Własna strona: Możliwość założenia własnego konta / użytkownika (własne logo, opis konta). Zgłoszenie należy wysłać do serwisu poprzez formularz na stronie.
Wystawianie produktów: Konieczność założenia konta przez Pakamera przed rozpoczęciem sprzedaży. Produkty wystawiamy po założeniu konta samodzielnie.
Promocje: Produkty promowane są na Facebook, Pinterest, Instagram.
SEO: Produkty pojawiają się w wyszukiwarkach przede wszystkim zbiorowo według kategorii. (Osiągają całkiem dobre pozycje w wyszukiwarce Google). Istnieje możliwość pozycjonowania za pomocą tagów. Nie zapomnij więc o tagach.
Prowizja: netto 19,51% netto ceny sprzedanego produktu. Link do informacji na temat prowizji.
Dochody ze sprzedaży: Pieniądze wypłacane są raz na miesiąc (za miesiąc poprzedni) przez serwis na podane konto sprzedawcy.
Przyciski social media: Pinterest, Facebook.
Język: polski, angielski
Inne: Brak możliwości budowania społeczności wokół własnej marki. Można obserwować sprzedawców lub poszczególne produkty. Brak możliwości wyboru kategorii na danym koncie. Trzeba wertować wszystkie produkty.
Brak dostatecznej informacji na temat funkcjonowania serwisu przed założeniem konta w serwisie.

 

3. Artillo

Ogólne wrażenie: Elegancka strona główna portalu sprawia iż  portal robi dobre wrażenie.
Własna strona: Możliwość założenia własnego konta / sklepu (własne logo, możliwy opis konta).
Wystawianie produktów: Nazwa zakładanego konta powinna być nazwą sklepu. Produkty wystawiamy samodzielnie, zdjęcia także.
Promocje: Możliwa jest płatna reklama produktów na głównej stronie portalu. Czasami Artillo pokazuje niektóre produkty na swojej stronie na Facebook.
SEO: Podczas dodawania produktów możliwe jest dodanie słów kluczowych, co jest bardzo pozytywne dla SEO jakkolwiek w wynikach wyszukiwania produkty wystawiana na Artillo nie mogą pochwalić się dobrymi pozycjami. Lepsze pozycje mają Pakamera oraz DaWanda.
Prowizja: Prowizja od sprzedaży rozliczana jest co miesiąc i wynosi w zależności od wysokości sprzedaży:
0,01 zł – 499,99 zł – 15%
500 zł – 4.999,99 zł – 10%
5.000 zł – 9.999,99 zł – 5%
10.000 zł i powyżej – 3%
Strona z danymi na temat prowizji na Artillo.
Dochody ze sprzedaży: Pieniądze wpłacane są od razu podczas zakupu na konto sprzedawcy.
Przyciski social media: Tylko Facebook. (Przycisk jest mało widoczny).
Język: polski
Inne: Istnieje na rynku od 10 lat. Brak możliwości budowania społeczności wokół własnej marki. Można obserwować sprzedawców lub poszczególne produkty.

 

4. Srebrna Agrafka

Ogólne wrażenie: Mniej efektowny portal z bardzo amatorską stroną główną. Szkoda, że automatyzacja strony sprawia, że na stronie tytułowej pojawiają się produkty z pustym miejscem na zdjęcia, co zaniża jakość galerii.
Własna strona: Możliwość założenia własnego konta / użytkownika (własne logo, opis konta).
Wystawianie produktów: Konieczność weryfikacji konta przez moderatora serwisu przed rozpoczęciem sprzedaży.
Produkty wystawiamy samodzielnie, zdjęcia dodajemy samodzielnie.
Promocje: Strona na Facebooku nie posiada wpisów od stycznia 2016 roku, Google+ od października 2014 – trudno więc liczyć na promocję ze strony portalu.
SEO: Bardzo niskie notowania w wyszukiwarkach. Możliwość użycia tagów oraz kategorii przy dodawaniu produktów nie dające jednak rezultatów w pozycjonowaniu.
Prowizja: Nie pobiera żadnych opłat za wystawianie przedmiotów ani prowizji od sprzedaży czyli 0%.
Dochody ze sprzedaży: Pieniądze wypłacane są na konto podane przez sprzedawcę.
Przyciski social media: Facebook.
Język: polski
Inne: Niski poziom, a raczej żaden poziom zaangażowania ze strony właścicieli portalu. Mimo braku opłat nie jest to portal wart spędzania na nim czasu z braku możliwości efektywnej sprzedaży.

 

5. DaWanda

Ogólne wrażenie: Elegancki serwis sprawiający profesjonalne wrażenie.
Własna strona: Możliwość założenia własnego konta / sklepu  z własnym logo, banerem i opisem konta. Konieczność aktywacji konta przez DaWandę.
Wystawianie produktów: Produkty wystawiane są samodzielnie, zdjęcia dodajemy samodzielnie, ale muszą one być zaakceptowane przez portal.
Promocje: Możliwość dodatkowej promocji płatnej – tzw. „Promowane Oferty”, dzięki której twoje produkty pojawią się na powierzchniach reklamowych w wyróżnionych miejscach platformy np. na głównej stronie.
SEO: Możliwość używania słów kluczowych w opisach produktów.
Prowizja: 10% wartości sprzedanych produktów. Link do informacji na temat prowizji.
Dochody ze sprzedaży: Kilka możliwości rozliczeń z klientami powoduje, że pieniądze do sprzedającego mogą trafiać różnie w zależności od rozliczenia. Możliwe są dodatkowe opłaty bankowe za przelewy na konto niezależne od DaWandy.
Przyciski social media: Twitter, Pinterest, Facebook, Google+
Język: polski, angielski, niemiecki, hiszpański, francuski, włoski, niderlandzki
Inne: DaWanda to galeria, w której można prowadzić sklep w siedmiu różnych językach.
Jak portal podaje. „Ważne jest, aby nie oferować produktów masowej produkcji lecz produkty do których twórca ma wyjątkowy stosunek”. Jakkolwiek moim zdaniem część produktów w tym serwisie to już nie jest rękodzieło. Pytaniem jest w którym kierunku pójdzie ten serwis i gdzie istnieje granica pomiędzy rękodziełem a przemysłem.

 

6. Etsy

Ogólne wrażenie: Profesjonalny portal sprawiający bardzo dobre wrażenie.
Własna strona: Możliwość założenia własnego sklepu (własne logo, baner, nazwa sklepu, prezentacja właściciela sklepu).
Wystawianie produktów: Produkty wystawiamy samodzielnie, zdjęcia dodajemy samodzielnie bez wewnętrznej kontroli portalu i konieczności zaakceptowania ich przez Etsy zanim zaczniemy sprzedawać. Musimy liczyś się jednak z interwencją po jakimś czasie jeśli łamiemy zasady regulaminu.
Promocje: Możliwość dodatkowej płatnej promocji.
SEO: Etsy jest dobrze wypozycjonowane. Odpowiednie użycie słów kluczowych i tagów, które opisałam w Prowadzenie sklepu internetowego na Etsy daje nam możliwość odnalezienia naszych produktów w wyszukiwarkach.
Prowizja: Prowizja od sprzedanego produktu  wynosi 3.5% ceny produktu. Link do kosztów na Etsy.
Dochody ze sprzedaży: Pieniądze wpłacane są bezpośrednio podczas zakupu na konta podane przez sprzedawcę w zależności od form płatności. Mogą dojść dodatkowe opłaty bankowe niezależne od prowizji Etsy.
Przyciski social media: Twitter, Pinterest, tumblr., Facebook.
Język: angielski, hiszpański, niemiecki, francuski, włoski, portugalski, rosyjski, niderlandzki, japoński
Inne: Możliwość budowania społeczności, należenia do grup tematycznych, polubiania produktów i sklepów, szerszej prezentacji siebie. Możliwość sprzedaży vintage oraz cyfrowych produktów własnoręcznie stworzonych.
Brak języka polskiego.

 

Co prawda na Etsy płacimy jeszcze dodatkowo za każde wystawienie produktu $0.20 USD, a produkt możesz wystawić tylko na 4 miesiące.
Po czterech miesiącach musisz odnowić produkt jeśli nie został on sprzedany i każde odnowienie kosztuje ponownie 0,20 $ amerykańskich.

Ale wystawianie produktów nie musi cię wcale kosztować na Etsy. Etsy posiada program rekomendacyjny, co oznacza, że jeśli zaproponujesz znajomemu otworzenie sklepu na Etsy  otrzymasz 40 darmowych wystawień produktów. Twój znajomy, który otwiera sklep także otrzyma 40 darmowych wystawień. Więc jest to bardzo korzystne dla obu stron.

Możesz taki link wkleić na swoim blogu rękodzielniczym i zapraszać czytelników bloga do otwierania sklepu.
Tak jak ja zapraszam teraz poprzez właśnie TEN LINK, który da ci darmowych wystawienia na 40 produktów jeśli otworzysz sklep na Etsy.
Wklej link w tekst np. na twoim blogu, napisz dlaczego, zachęć do otwarcia sklepu na Etsy, a zobaczysz, że znajdą się chętni i wkrótce nazbierasz sobie darmowych wystawień.
Oczywiście w sklepie należy umieścić co najmniej jeden produkt, by otrzymać darmowe publikacje.

 

W jaki sposób zaprosić znajomych do otworzenie sklepu na Etsy, żeby otrzymać 40 darmowych publikacji produktów? 

Kliknij w Etsy na:
1. Your shop.
2. Listings.
3. Earn free listings.
4. Skopiuj link, który się pojawi. Możesz go także udostępnić na Facebooku lub Twitterze.
5. Możesz także zaprosić do otwarcia sklepu wysyłając link bezpośrednio na adres e-mail.

Etsy

Jeśli więc nazbierasz sobie darmowych wystawień płacisz tylko 3,5 % prowizji od sprzedaży i masz dostęp do klientów na całym świecie.

 

 

Którą z galerii polecam i dlaczego?

 

DecoBazar, Artillo, Pakamera, Srebrna Agrafka, DaWanda czy Etsy?

Polecam zdecydowanie Etsy.
Dlaczego?
Z dwóch najważniejszych w sprzedaży aspektów:

1. Dostęp do potencjalnych klientów na całym świecie. Akceptujemy to lub też nie, ale język angielski jest językiem międzynarodowym i jeśli nawet nie wszyscy dzisiaj się nie nim posługują to każdego dnia robi to więcej i więcej osób. Jest to oczywiste, że możemy sprzedać więcej na cały świat niż tylko w Polsce.
2. Niska prowizja. Produkcja rękodzieła zabiera czas. I aby zarobić na produkcie jak najwięcej trzeba nie tyle ustalić odpowiednią jego cenę, ale także obniżyć koszty sprzedaży – czyli koszt prowizji, która w tej chwili w Etsy jest najniższa.
Pomimo dodatkowych opłat bankowych, na które możemy mieć częściowo wpływ w kieszeni sprzedawcy pozostaje najwięcej pieniędzy.

 

Oczywiście prowizja w Artillo wynosi 3%, ale dopiero jeśli sprzedamy na 10 000 zł miesięcznie. To jest wysoki próg do osiągnięcia.

Co prawda Srebrna Agrafka nie pobiera prowizji, ale posiada inne wady, które obniżają jakość tego portalu i jednocześnie możliwość prawdopodobieństwa sprzedaży poprzez ten portal.

Możemy także wybrać sprzedawanie w kilku galeriach jednocześnie.
Pamiętajmy jednak o tym, że jeśli sprzedajemy produkt fizyczny musimy mieć kilka egzemplarzy takiego produktu lub możliwość szybkiego wyprodukowania identycznego produktu, w krótkim czasie w razie podwójnej sprzedaży. I pamiętać o tym, by usunąć sprzedany produkt z innych portali.

 

Ja sama oprócz mojego własnego sklepu by iwona sprzedaję moje wzory dziewiarskie (tylko wzory w plikach pdf) na Etsy oraz na Ravelry.
Nie wspominam tutaj o Ravelry ponieważ jest to specyficzny portal tylko dla projektantów dzianiny sprzedających pliki pdf.
Ale przymierzam się także do DaWanda.
Dobrze jest  bowiem wykorzystać kilka możliwości, by dotrzeć do jak największej rzeszy klientów.

 

UWAGA! Dane na temat tych portali są zgodne do 21.06.2016 roku. Jeśli po tej dacie serwisy te zmienią swój regulamin i prowizje, a także wygląd pewne informacje mogą się nie zgadzać. Nie odpowiadam za zmianę regulaminu w powyżej podanych serwisach.

3 Komentarzy

  1. Chciałam dwa słowa o Artillo. Co prawda próbowałam sprzedawać z nimi kilka lat temu, ale zniechęcili mnie skutecznie i nie wiem, czy jeszcze kiedyś spróbuję… Bardzo czepiają się nowych członków. Zdjęcia muszą być idealne, na białym tle – przynajmniej takie wytyczne wtedy dostałam. W pierwszej weryfikacji odrzucono wszystkie zdjęcia, bo były w jakiejś aranżacji. Kolejne były odrzucane, bo zły kadr, zła kompozycja itp. Kontakt też był małą traumą: pisała do mnie osoba bardzo niemiła, wręcz opryskliwa. Kiedy zwróciłam uwagę, że na pierwszej stronie promowona są produkty z dużo słabszymi zdjęciami dostałam odpowiedź, że to nie moja sprawa i że nie sprawdzają zaakceptowanych sprzedających… Chyba jednak moja sprawa: skoro wymagają jakości niech będą konsekwentni i przynajmniej pierwszą stronę sprawdzają! Podziękowałam za ‚współpracę’. Może coś tam się zmieniło, ale ja po tamtej przygodzie jestem zwyczjanie zniechecona ;)

    Post a Reply
    • Też bym się zraziła. Dobrze postąpiłaś. Nie można współpracować w ten sposób. Kontakt jest bardzo ważny, sami na tym tracą. Są też inne portale. Na Etsy np. nikt nie czepia się zdjęć. Po prostu robisz kiepskie zdjęcia nie sprzedasz. A rodzaj zdjęć to także część marketingu – poprzez np. jakąś specyficzną aranżację możesz wyodrębnić swoją markę. Jeśli nie masz tej możliwości tracisz pewien element procesu budowania marki.

      Post a Reply
  2. DaWanda właśnie podniosła prowizję od sprzedaży z 30.06. Teraz wyniesie 15%. Chętnie korzystałabym z Pakamery, ale ich prowizja skutecznie mnie odstrasza. Netto 19, ale brutto to już 30%! Te 30% doliczane jest do podanej przez sprzedawcę ceny produktu i to jest, jakby nie liczyć, 1/3 ceny produktu. To jest bardzo dużo. Jeśli sprzedaję wyrób wart 100zł, klient musi dopłacić mniej więcej jeszcze 30zł ekstra dla portalu sprzedażowego. Kusi mnie jeszcze popróbować na DecoBazar. I fakt, na DaWanda jest dużo masówki, promowanej przez portal, bo masowa sprzedaż, to i „masowe” prowizje dla portalu. W Etsy mam problem z ustawieniem kosztów wysyłki takich, by nie wystraszyć klienta, ale i nie dopłacać do interesu. W wysyłkach za granicę mam małe doświadczenie, więc do tego tematu podchodzę trochę jak przysłowiowy pies do jeża :)

    Post a Reply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Jak ogarnąć budżet osobisty? – Umieć w dorosłość - […] Sprzedaż rękodzieła […]

Odpowiedz na „Ma BiAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>