Jak pisać bloga? Długie czy krótkie wpisy?

Jak pisać bloga? O czym? Po co? Czy wpisy mają być długie czy krótkie?
Im dłuższe tym wydają się bardziej interesujące, ale czy dzisiaj ktoś ma czas czytać długie wpisy?
Jest to fakt godny zastanowienia.

Jak pisać bloga?

Jest jedna zasada – [bctt tweet=”Jeśli chcesz, by twój blog był czytany pisz o tym, co ludzi interesuje.”]

Jeśli chcesz pisać o tym, o czym ty chcesz weź pod uwagę, że nie wszystkich, a może nawet bardzo niewielu może to interesować.

Oczywiście nie ma sensu pisać o tym, czego absolutnie nie czujesz, ale w blogosferze jest dzisiaj wielka konkurencja i jeśli:
1. Chcesz mieć czytelników.
2. Chcesz zarobić na blogu.
3. Chcesz stać się blogową super star.
4. I aby twój np. Lifestyle blog – jako jeden z kolejnych – się przebił.

Musisz naprawdę wpaść na rewelacyjny pomysł, żeby go popchnąć i pokazać światu, zainteresować nim.
Albo pisać o tym, co już interesuje ludzi, co jest im potrzebne, ponieważ wtedy masz większą szansę, by znaleźć czytelników.

O czym więc pisać bloga? O tym, co interesuje innych.

 

Jak pisać bloga?

1. Pisz prostym językiem. Piszesz do ludzi. Nikt nie ma dzisiaj siły przebijać się przez skomplikowane frazy i słowa, po prostu musisz być zrozumiana od razu. Jeśli używasz słów lub skrótów specyficznych dla danej dziedziny wytłumacz od razu co one oznaczają, inaczej zrazisz do siebie czytelników.
Nikt nie zna wszystkich słów, każdy ma prawo nie znać słów, zwłaszcza specjalistycznych. Ale jeśli będzie wiedzieć, że u ciebie teksty czyta się dobrze i wszystko jest wytłumaczone, a nawet można poznać wiele eksperckich słów, które są opisane prostym i dostępnym językiem na pewno do ciebie powróci.
2. Nie wydłużaj tekstów. Teksty nie mogą być za długie. Kiedy trafiam na jakiś blog i widzę długą stronę zapełnioną jasno-szarym drobnym maczkiem odechciewa mi się czytać. Zmuszam się do przeczytania tylko wtedy, kiedy temat bardzo mnie interesuje, albo wiedza zawarta w artykule jest mi naprawdę do czegoś potrzebna. Czyli:
3. Pisz krótsze teksty. Ale jednocześnie pamiętaj, by tekst miał więcej niż 300 słów – inaczej Google w ogóle się nim nie zainteresuje. Zbyt krótkie teksty nie są dobre – trzeba wypośrodkować. Dlatego lepiej jest napisać kilka krótszych powiązanych ze sobą tekstów (w ten sposób masz temat na kilka blogowych wpisów), niż jednego tasiemca, który zrazi do siebie część czytelników – nawet jeśli będzie zawierać dobre informacje.
4. Dziel tekst na akapity, używaj tytułów, tłustej czcionki, linkuj z tekstu do własnych starszych tematycznie powiązanych artykułów, a także innych stron. Tekst nie może być jednolity i monotonny.
5. Umieszczaj zdjęcia. Zdjęcia ożywiają tekst, przekazują informację, powiadamiają. Ale i tutaj dobry jest umiar.
6. Jeśli chcesz prowadzić fotobloga i umieszczać więcej zdjęć niż tekstu musisz nauczyć  się optymalizować zdjęcia umieszczane na blogu, by dzięki nim, a nie tekstom trafili do ciebie internauci.

 

U Beaty – akurat bardzo tematycznie – możesz przeczytać o tym: Jak odnieść sukces w blogowaniu.

 

Po co pisać bloga?

1. Po to, aby się wypowiedzieć. Jeśli chcesz pisać dla siebie, bo czujesz taką potrzebę i nie zależy ci bardzo na odbiorcach, możesz pisać o tym, o czym chcesz.
2. By wyrobić sobie wizerunek. Wtedy dobrze jest pisać po ekspercku – jesteś ekspertem w danej dziedzinie, znasz się na temacie – czytelnicy będą wracać do ciebie po informacje.
3. By rozpropagować twoją markę. Blog może być stroną wspomagającą twoje produkty, które sprzedajesz w swoim sklepie. Jak wiadomo jednak na stronach sklepowych nie zawsze jest miejsce na dodatkowe informacje o działalności wokół produktów, dlatego warto jest prowadzić bloga na ten temat.
Poza tym każda strona internetowa działa pozytywnie na twoją markę. Przeczytaj o tym w : Każda strona internetowa jest na wagę złota.
4. Chcesz zarabiać na blogu. W tym przypadku musisz naprawdę zainteresować swoim pisaniem czytelników. Mieć określoną grupę odbiorców, która będzie powracać na twoje strony. Im więcej czytelników tym oczywiście lepiej.

 

Masz znajomych, którzy prowadzą bloga?
Podziel się z nimi tym artykułem udostępniając go dalej społecznościowymi przyciskami.

10 Komentarzy

  1. Blog przydaje się do zachowania relacji z Klientkami. Nie wszystko da się przedstawić w sklepie internetowym, który z reguły pisany jest w formie bezosobowej. Prowadząc bloga o torebkach w swobodny sposób mogę przekazać zainteresowanym osobom więcej ciekawostek oraz zamieścić śmieszne zdjęcia. Na blogu można sobie pozwolić na totalny luz :)

    Post a Reply
  2. Podobno im więcej treści tym mniej czytania – to by się zgadzało biorąc pod uwagę trend #TLDR ;)

    Post a Reply
  3. To coś dla mnie. Temat mojego bloga wymaga ode mnie pisania o konkretach. I choć konkretne informacje pisze się dość łatwo, to czyta się już o wiele trudniej. Staram się, by nie były to suche informacje, ale nie może być też zbyt swobodnie (a lubię sobie pogadać i pożartować, i jak poczuję natchnienie… :)) Wypośrodkować nie tak łatwo, zawsze jest ryzyko, że zjedzie się w albo w stronę konkretnego, albo swobodnego stylu. Póki co, staram się i uczę.

    Post a Reply
  4. Bardzo konkretne porady, dziękuję :)
    Dziwnie z historią tego wpisu było, mój RSS widział go od ponad doby ale Twój blog pisał, że go nie ma. Czary? ;)

    Post a Reply
    • Dziękuję :) Czary, czary i to jakie czary…. Podczas pisania mi się wpis opublikował – tak się zapędziłam, że kliknęłam na publikację zamiast na zapisanie…. I potem trzeba było cofać… Nic na tym świecie się nie ukryje przed blogerami ;)

      Post a Reply
      • Niektórzy stosują inną taktykę: „dziś wieczorem wrzucę wpis, w którym zdradzę kto zabił Kennedy’ego!”. No i wrzucają. Ty nie pisałaś nic (tylko powiadomiłaś RSSy ;)), ale wyczekiwałem posta bo sam temat mnie zaintrygował. Innych pewno też :D

        Post a Reply
        • Myślę, że lepiej jak ten temat zaintryguje. Kto zabił Kennedy’ego to nie moja grupa docelowa ;)

          Post a Reply

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>