Najlepszy społecznościowy portal dla rękodzielników?
Czy jest coś takiego jak najlepszy portal dla rękodzielników?
Portal, na którym rękodzielnik powinien po prostu być? Promować się tam? Budować społeczność?
Rękodzielnicy są trochę tu, trochę tam, pokazują swoje prace, zapraszają do kupienia. I czasami zdawałoby się tracą tylko czas.
Co zrobić, by nie tracić tego czasu na przebywanie tu i tam zamiast tworzenia nowych produktów?
Który portal to najlepszy portal dla rękodzielników?
Gdzie bywać, by dało to najlepsze rezultaty?
Powiedzmy tak: nie wystarczy tylko bywać. Trzeba jeszcze wiedzieć jak bywać? Po co i dlaczego?
Jeśli mamy oczywiście możliwość bywania na większości portali, jeśli mamy kogoś, kto może się tym zająć to bardzo dobrze, to warto być tu i tam.
Ale jeśli jesteśmy sami to musimy wybierać i dobrze zaplanować kiedy, gdzie i ile czasu będziemy spędzać w social media i co zamierzamy przez to osiągnąć.
W tym pomoże ci Lista kontrolna mediów społecznościowych. W liście tej uwzględniam te portale, które omówię tutaj.
Który portal dla rękodzielników wybrać?
Omówię tutaj tylko te portale, które uważam spełniają zasadę: najlepszy portal dla rękodzielników.
I nie jest to tylko jeden portal społecznościowy!
Nie ma też tutaj kolejności, że ten jest najważniejszy, a ten mniej ważny.
Uważam, że są trzy, które są konieczne. Plus jeden dodatkowy, który omawiam jako ostatni, o którym warto pamiętać.
Etsy lub DaWanda
Potrzebne jest miejsce, w którym będziemy sprzedawać nasze produkty.
Nawet jeśli mamy własny sklep lub sprzedajemy w innej galerii to warto zainteresować się tymi portalami. Dzięki Etsy dotrzeć możemy z naszymi produktami na cały świat. A do tego mamy możliwość budowania tam społeczności, która może nam pomóc w dotarciu do nowych klientów.
DaWanda jest wersją dla osób, które nie znają języka angielskiego i chcą sprzedawać produkty tylko w języku polskim. Ma ona mniej możliwości ze względu językowych – docieramy tylko do klienta polskiego. Dlatego warto poduczyć się języka angielskiego lub mieś kogoś, kto pomoże nam z angielskim.
Portale – poza językiem – funkcjonują na podobnej zasadzie i warto jest wiedzieć, że wystawiając w nich produkty warto jest przywiązać wagę do dobrych słów kluczowych, by produkty nasze nie zostały znalezione tylko w ich własnych wyszukiwarkach, ale także w Google. (Pamiętaj, że jest wiele osób, które szukają ładnych produktów na prezenty a nie mają pojęcia o istnieniu Etsy lub DaWanda).
Etsy posiada niesamowite możliwości – przede wszystkim dotarcia do ludzi z całego świata.
Jak widać na poniższym wykresie (źródło: statista.com) sprzedaż na Etsy rośnie z roku na rok. Dlatego uważam, że jest to więcej niż dobry portal dla rękodzielników.
Facebooka potrzebujemy do budowania społeczności. Facebook jest dzisiaj oknem na świat dla wielu osób i po prostu trudno jest tam nie być.
Jest to dobry portal dla rękodzielników ponieważ możemy budować na Facebooku społeczność wokół nas, naszej marki i naszych produktów.
Pamiętaj jednak, że nie jest to proste. Budowanie społeczności to długi proces, który wymaga dobrej strategii i zaangażowania.
Jest to dobre miejsce, w którym trudno nie mieć swojej strony markowej, na której przedstawiamy swoje produkty i markę. Dzisiaj jest to także strona do kontaktu z klientem. Jakkolwiek nie licz tylko na pracę na darmowym zasięgiem.
Facebook Ads są w miarę tanim narzędziem do pozyskania nowych obserwatorów i fanów naszej marki i strony firmowej.
Pinterest potrzebny jest do generowania ruchu na stronie. Stroną taką może być blog lub sklep (czy to własny, czy na Etsy).
Taka strona/ sklep może wspomagać nasze konto na Pintereście i odwrotnie.
Jeśli mam w naszym sklepie przycisk „PinIt” pod każdym produktem/ zdjęciem (Etsy i DaWanda mają takie) to osoby odwiedzające nasze sklep mogą automatycznie pinować zdjęcia naszych produktów na swoje tablice na Pintereście. My sami także je pinujemy na nasze własne tablice, które odwiedzają inni. Każde zdjęcie posiada link do naszych produktów, poprzez który odwiedzający Pinterest mogą trafić na naszą stronę.
W ten sposób tworzy się ruch na naszą stronę gdzie inni mogą się zainteresować lub kupić nasze produkty.
Poza tym Pinterest może pracować sam na siebie i nie musimy poświęcać mu za dużo czasu jeśli zbudowaliśmy już dobrze prosperujące konto i jeśli tego czasu nie mamy. Nie zostaje zapomniany w ten sam sposób co strona na Facebooku czy też profil na Instagramie.
Uważam, że Pinterest to konieczny portal dla rękodzielników. Po prostu nie można tam nie być.
Nie musimy posiadać profilu na Instagramie. Ale ponieważ skuteczną bronią rękodzielnika są zdjęcia. A Instagram to prezentowanie zdjęć Instagram przedstawia się jako dobry portal dla rękodzielników.
Instagram jest obecnie portalem, na którym stosunkowo łatwo jest zdobyć obserwatorów. Prezentacja produktów jest prosta i bardzo wdzięczna. Jedynym problem – bardzo ważnym może okazać się skierowanie obserwatora na stronę z produktami.
Dlatego bardzo ważne jest na Instagramie zbudowanie silnej i zaangażowanej społeczności, by ta była na tyle zainteresowana, by odszukać naszą stronę w opisie naszego profilu na tym portalu.
Aby zobaczyć co jest ważne na Instagramie obejrzyj webinar Jak używać Instagram w biznesie?