Algorytm Facebooka, Etsy, Instagrama, Google…
Co to jest algorytm?
Algorytm to jest takie małe stworzonko mieszkające w wyszukiwarkach, które wybiera, które informacje pokaże tym, którzy w tej wyszukiwarce czegoś szukają.
Algorytm może być twoim najlepszym przyjacielem, albo twoim wrogiem.
Oczywiście lepiej zadbać o to by algorytm stał się twoim najlepszym przyjacielem. Internet wtedy będzie po prostu twój. I szanse na rozpromowanie twojego biznesu większe.
W social media mamy także do czynienia z algorytmami. Prawdopodobnie już o nich słyszałaś – np. o algorytmie na Facebooku, który zmniejsza zasięg właścicielom stron firmowych, o tym że Instagram wprowadził także algorytm, który zmienił układ postów.
Może nie słyszałaś o tym, że i Etsy maczało palce w algorytmowej zabawie. I o tym, że Twitter także wprowadził swój algorytm i w końcu o tym, że Google zmienia go co jakiś czas.
Przyjrzyjmy się im bliżej:
Facebook algorytm
Ostatni algorytm na tym portalu wprowadzony pod koniec czerwca 2016 polega na tym, że do użytkownik widzi więcej postów swoich znajomych i rodziny, kosztem postów właścicieli stron na Facebooku.
Facebook chce pokazywać użytkownikowi to, co jest dla niego ważne, ale nadal – jeśli swoim wpisem potrafisz zainteresować obserwatora na tyle, by ten polubił go, skomentował, a nawet udostępnił dalej to nie ma co się bać tego małego stworzonka zwanego algorytmem. Jeśli potrafisz zaangażować fana twojej strony w jej treści to algorytm ten będzie nadal działać na twoją korzyść.
Bo z drugiej czy trzeciej strony – po co ci ludzie, których nie interesuje to co piszesz i to co robisz.
A jeśli chcesz znaleźć nowych zainteresowanych – Facebook ofiaruje płatną reklamę.
Instagram algorytm
Osobiście zdecydowanie wolałam stary instagramowy algorytm, który pokazywał zdjęcia chronologicznie. Po prostu wertowałam aż do zdjęć już polubionych i wiedziałam, że obejrzałam wszystko, co moi znajomi chcieli pokazać – w końcu i tak obserwuję konta, których prezentacje lubię i jestem nimi zainteresowana.
Obecnie (od czerwca 2016) wyświetlane są zdjęcia tych kont, w które jesteśmy zaangażowani. No cóż wystarczy tylko kilka dni, w których opuściliśmy kilka zdjęć z konta pani Zosi i Instagram stwierdza, że zdjęcia pani Zosi przestały nas interesować. A my wertujemy w tę is powrotem i nic. Na dodatek zapomnieliśmy nazwę użytkownika pani Zosi, a przebrnąć przez 1000 innych polubionych kont, by znaleźć Zosię nie jest łatwo.
Co więc nam pozostaje, by nie podzielić losu pani Zosi i być zapomnianym na Instagramie? Angażować, krzyczeć swoimi zdjęciami: „tutaj jestem, polub i skomentuj moje zdjęcie please….” Nie w dosłownym tego słowa znaczeniu, ale po prostu angażować. Starać się by reakcje na nasze zdjęcia nie osłabły, angażować się samemu w obserwowanie i komentowanie zdjęć innych kont.
I zawsze jest jeszcze jedno wyjście – płatna reklama.
Etsy algorytm
Kto by pomyślał, że i Etsy zadba o dokarmienie algorytmu w swoich wyszukiwarkach?
Prawda jest taka, że każda wyszukiwarka potrzebuje algorytmu, który kierować będzie zasadami wyszukiwania. Chodzi o to, by zaprezentować użytkownikowi to, czego szuka. Najlepiej dokładnie w 100 % to czego szuka.
Więc jeśli ktoś na Etsy szuka srebrnej bransoletki z bursztynem to powinien taką znaleźć. Na dodatek dobrze jest jeśli jest ona akurat na sprzedaż, sprzedający wysyła do tego kraju, w którym mieszka kupujący i to na dobrych i pewnych warunkach. A sprzedawca jest dobrym i sprawdzonym sprzedawcą.
Dlatego obecnie Etsy poprzez swój algorytm wprowadzony w listopadzie 2015 roku patrzy na to, aby kupujący był zadowolony, aby pokazać, że kupowanie w internecie nie musi być anonimowe.
Czyli:
– jakość listy produktów (zdjęcia, opis),
– jakość sklepu ( wypełnione warunki sprzedaży – policies),
– jakość recenzji na temat sklepu, produktu i sprzedającego (reviews),
– ilość oraz różnorodność produktów w sklepie,
– częstotliwość nowości,
– trafność tytułów i słów kluczowych (bardzo ważne zawsze, może nawet najważniejsze),
Google algorytm
Najbardziej skomplikowany i po części utrzymywany w tajemnicy algorytm. Ponad 200 czynników rankingowych tego algorytmu wpływa na wyniki wyszukiwania, a także na pozycję w wyszukiwarce. O wielu jego zmianach Google po prostu nie powiadamia użytkowników i są one niemal niezauważalne.
Jakkolwiek każda z nich ma prowadzić do pokazywania precyzyjnych rezultatów wyszukiwań.
Kiedy mamy szansę na to by nasza strona znalazła się wśród tych precyzyjnych wyników?
jak wspomniałam wcześniej wpływ na to ma wiele czynników, ale pamiętajmy o tym, że blogi, na których coś się dzieje są priorytetowane przez Google. Ich dobra jakość – aktualność i jakość treści, linki zewnętrzne prowadzone do strony, dobra grafika, te same lokalizacje geograficzne, dostosowanie stron do wyświetlania w urządzeniach mobilnych. I najważniejsze o czym nigdy, ale to przenigdy nie możesz zapomnieć – trafne słowa kluczowe.
Twitter algorytm
Twitter także w lutym 2016 zrezygnował z chronologii.
Jakkolwiek opcja ta jest do wyboru. Jeśli nadal preferujesz chronologiczne wyświetlanie wpisów w ustawieniach konta wybierz „Zawartość”, a następnie odznacz w „