O krok do przodu przed konkurencją.

Nawet jeśli kiedyś wpadniesz na rewelacyjny pomysł, który przeniesie cię lub choć zbliży do wyżyn sukcesu pamiętaj, że licho nie śpi i wcześniej czy później ktoś skopjuje twój pomysł. Nie napiszę skradnie – tylko skopiuje , dlatego, że jeśli ten ktoś zmieni opakowanie dla twojego pomysłu to już nie jest to twoja oryginalna wersja.

Kopiujemy przecież przez cały czas – nie ma za wiele możliwości całkowitego nowatorstwa: sweterek ma przód, tył i dwa rękawy, bransoletka lub naszyjnik w jakiś sposób tworzą zawsze formę kółka, kolczyki trzeba wcisnąć w uszy, kubek do kawy będzie zawsze kubkiem, a samochód musi mieć cztery koła.

Więc nie zdziw się jeśli pewnego dnia zobaczysz w sieci twój produkt zapakowany w inne opakowanie sprzedawany przez kogoś innego.
Pół biedy jeśli to będzie zapowiedź tej sprzedaży – wtedy masz szansę jeszcze przegonić konkurencję. Gorzej jeśli staniesz oko w oko z faktem dokonanym. Trudno wtedy uciec od kogoś, kto właśnie do nas dobiegł pełen świeżych sił, pomysłów i innowacji. Sami możemy już wtedy być ździebko skostniali w tej samej branży i może nawet odpoczywający na laurach.

Dlatego.
Nie spoczywaj nigdy na laurach, biegnij do przodu, nie pozwól by inni cię dogonili. Musisz zawsze być o krok do przodu przed konkurencją…
O jeden nowy pomysł do przodu…

 

przed konkurencją

 

Pomyślisz – przecież zawsze ten kto pierwszy jest lepszy…
Nieprawda.
IKEA była pierwsza z koncepcją mebli, które klienci sami skręcają, jakkolwiek nie jest dzisiaj jedyna. To było jej wielkim pomysłem sprzedaży, ale aby utrzymać się na rynku musiała kreować kolejne niepowtarzalne pomysły będąc zawsze jako pierwsza z tymi pomysłami.

Która firma powstała pierwsza: Pepsi czy też Coca-Cola? To nie Pepsi, która była pierwsza z owym tajemniczym trunkiem wiedzie dzisiaj pozycję lidera w dziedzinie trunku, który uzależnia miliony…

Henry Ford zrewolucjonizował system produkcji samochodów wprowadzając ruchomą taśmę i trzyzmianowy dzień pracy, co pozwoliło na produkowanie dużej ilości tanich samochodów, ale dzisiejszy Ford czyli Ford Motor Company ledwie daje sobie radę i jest w pierwszej dziesiątce najbardziej dotowanych firm w USA.
Co prawda iPhone nadal trzyma swoją pozycję, ale za to Samsung dzielnie depcze mu po piętach i w ostatnich latach bynajmniej to nie iPhone był telefonem roku.

A po śmierci Steve Jobsa osobiście rokuję mu podobną karierę, która spotkała Forda po śmierci Henrego Forda. Jakkolwiek Apple nadal są bezwzględnie najlepszymi komputerami…

Co prawda są marki nieśmiertelne takie jak np Disney, ale ile produktów jest nieśmiertelnych? Nawet ponadczasowe filmy Disneya mogły umrzeć śmiercią naturalną gdyby w porę nie przygotowano ich na DVD.

Wielki Ericsson nie wytrzymał konkurencji w branży telefonów komórkowych i dzisiaj zajmuje się tym, czym nie zajmuje się wiele innych firm… A czy ktoś słyszał coś ostatnio o Nokia? – Niedościgłym producencie telefonów komórkowych z początku lat 2000?

Także miej się na baczności jeśli nie chcesz stracić pozycji lidera w jakiejś dziedzinie. Tylko nieustanna kreatywność może uratować pozycję twojej marki i twojego produktu. A kiedy zaczynasz czuć, że już nie nadążasz wymyśl coś rewelacyjnego w stylu Volkswagena Polo, który uratował firmę przed upadkiem, albo zmień branżę na zupełnie nową, w której ponownie możesz stać się liderem…. – na jakiś czas.

Author: Iwona

Share This Post On