Jak zostać business superstar czyli blogową gwiazdą?

Wiele osób zakłada bloga z myślą, że już niedługo dzięki blogowi stanie się business superstar czyli blogową gwiazdą.

Na bloga czytelnicy zaczną walić drzwiami i oknami, w taki sam sposób sponsorzy z reklamami, na komentarze po prostu nie nadążysz odpowiadać, więc robić tego nie będziesz. A wszystko to sprawi, że będziesz zarabiać grube pieniądze z twojego pisania.

 

Czyli do dzieła – rzucamy się na temat Life style czyli o wszystkim i o niczym. Albo wszystkiego po trochu, żeby każdemu pasować.
Zacznijmy od punktu pierwszego: nigdy nie podpasujesz wszystkim, więc warto od samego początku określić dokładnie o czym będziesz pisać i kim będą ludzie z twojej grupy docelowej.

O grupie docelowej przeczytaj w: Kim jest twój klient rękodzielniku. (Oczywiście nie dotyczy to tylko rękodzielników – to po prostu taki życiowy przykład).

 

Ale nawet jak określisz dokładnie grupę docelową zdobycie stałych i oddanych czytelników bloga nie jest natychmiastowe. Najczęściej wzrastają oni mniej lub więcej systematycznie poprzez różne sposoby zwiększania ruchu, które stosujesz. Czasami ruch zwiększa się szybciej, czasami wolniej, czasami wcale, czasami masz dość i zamierzasz rzucić wszystko, no bo ile można się starać, pisać, reklamować, prosić, błagać, żeby zostać business superstar?

Ale nagle zauważasz, że na twoim blogu ruch większa się o 1000% i z 20 czytelników akurat tego dnia liczniki pokazują ich 2000. I nagle czujesz się naprawdę jako business superstar. Masz przecież 2000 czytelników na blogu. Jeszcze raz takie 1000% i będzie ich 2 miliony. Alleluja!

 

Blog superstar

 

Z tym, że to nie funkcjonuje w ten sposób. Następnego dnia zauważysz, że liczba odwiedzin spadła drastycznie i z momentu Alleluja pozostało tylko wspomnienie i liczby w statystykach.
Być może trafiłaś tematem w sedno sprawy i być może jakaś znana blogowa osobistość czy też inny celebryta udostępnili na Facebooku lub Twitterze twój artykuł. Wejścia na blog się posypały, udostępniano dalej – trafiłaś w temat. Ale ile razy można trafić w temat? Ile razy jakaś inna business superstar udostępni twoje artykuły z twojego bloga? Ile czytelników z tego dnia pozostanie na twoim blogu?

Walki o uwagę czytelnika nigdy nie wygrasz. Jedni przychodzą, część zostaje, inni odchodzą. Być może ci, którzy odeszli i nie zostali nie są twoimi czytelnikami. Skoncentruj się więc na lojalnym odbiorcy, który potrzebuje tego, co ty oferujesz, z którym możesz nawiązać kontakt, z którym coś cię może połączyć. Który nawet może stać się twoim blogowym przyjacielem.

Aby zdobyć i utrzymać lojalnego odbiorcę analizuj statystyki strony.
Np. w Google Analytics lub innymi narzędziami do mierzenia odwiedzających i ich zachowań.

 

Biznes superstar obserwuje statystyki.

Returning visitors (patrz poniższe zdjęcie) – z pewnością chcesz mieć czytelników powracających na twojego bloga – wiernych, oddanych, zawsze ciekawych co u ciebie nowego, co masz też światu i jemu do powiedzenia. O ile ta liczba zawsze rośnie trend twojego bloga jest dobry.  To oznacza, że ludzie lubią to co piszesz, że wracają, że ich nie zanudziłaś.
Jeśli do tego liczba New Visitors także się zwiększa oznacza to, że docierasz do innych grup, z których część osób decyduje się zajrzeć na twojego bloga.

 

Analitycs


Czas trwania sesji – im dłuższy tym oczywiście lepszy. Jeśli średni czas trwania sesji jest krótszy niż czas, który potrzebujesz na przeczytanie twojego artykułu oznacza to, że nie wszyscy go czytają. To jest normalne, nie przerażaj się tym. Jak napisałam wcześniej nigdy nie podpasujesz wszystkim. Jeśli z czasem czas trwania sesji wydłuża się to twój blog idzie w dobry kierunku.

 

Współczynnik odrzuceń – dobrze jest także spoglądać na te dane. W tym przypadku jeśli liczby w tej kolumnie się zmniejszają oznacza to także pozytywny kierunek bloga – coraz więcej osób chce zostać i przeczytać, co też masz do powiedzenia. Oczywiście nie spekuluj za dużo na temat dlaczego ta liczba jest wysoka typem stwierdzeń: „bo nikt mnie nie lubi”, „nie mam przyjaciół”, „nigdy nie będę dobrym blogerem”, „olewam to wszystko”. Te liczby są do tego, by badać, w którym kierunku rozwijać bloga, by stać się business superstar czyli blogową gwiazdą. Nie po to, by wprowadzać się w czarny nastrój.

 

Konwersja – dla większości biznesów konwersja jest bardzo ważna. Jeśli oczywiście w jakiś sposób sprzedajesz z twojego, lub za pomocą twojego bloga.  Dzisiaj możesz zbadać efektywność części treści lub linka na stronie. Oczywiście badanie konwersji jest bardziej zaawansowaną czynnością jakkolwiek można nauczyć się tego studiując trochę Google Analytics.

Możesz mierzyć także konwersję w prostszy sposób czyli np. ilość wizyt w stosunku do wyświetleń strony, ilość komentarzy, czy też liczbę zapisów na newsletter itd.

 

Udostępnianie w social media – marketing wirusowy jest najlepszy. Polecanie znajomym lub nieznajomym przez naszych znajomych. Dlatego powinnaś mieć pod każdym artykułem, pod każdym produktem przyciski społecznościowe. Nie ma treści czy produktów, które są wartościowe same w sobie, dopiero udostępnienie czyni je wartościowymi. Każde udostępnienie świadczy o dobrej wartości treści czy też produktu. Im więcej udostępnień tym więcej wartości w artykule.
Nawet komentarze nie odzwierciedlają tak bardzo wartości jak udostępnienie. Po prostu „to jest takie dobre, że muszę pokazać to innym”. Klik, klik i mamy kilkadziesiąt udostępnień na Facebooku, Twitterze lub Pintereście. Takie udostępnianie może podnieść i konwersję, i liczbę czytelników na blogu, a jednocześnie fanów.

 

Poniżej screenshot (zrzut ekranu), który pokazuje jeden z moich artykułów, który osiągnął 560 udostępnień na Facebooku.
Oczywiście to dało mi do myślenia, które tematy są popularne i o czym warto pisać. Rekordy jednak nie są łatwe do pobicia. Pokazują jednak, w którym kierunku iść.

 

Social shares

 

Obserwowanie statystyk może wydawać się nudne. Ale tylko dzięki takiej obserwacji możesz zobaczyć, czy zwiększasz liczbę fanów i czytelników, czy potrafisz zainteresować i porwać swoimi wpisami.
Niekoniecznie musi to być Google Analytics. Jeśli masz bloga na blogerze czy wordpres.com masz tam w panelu dostęp do wykresów i statystyk. Jeśli twój blog jest na wordpress.org możesz zainstalować wtyczkę JetPack lub inną, lub mimo wszystko przekonać się do Analytics.