20 błędów popełnianych w social media
To, że wszyscy popełniają błędy jest raczej normalne i ludzkie. Jakkolwiek niektórych błędów można uniknąć na przykład takie jak błędy w social media.
Pewnych rzeczy po prostu nie można tam robić, jeśli zależy nam na dobrej opinii o nas i naszej marce. Jeśli zależy nam na zainteresowaniu i zaangażowaniu klientów.
Jakie są to błędy? Poniżej jest ich ach 20 różnego rodzaju.
Błędy w social media.
1. Chcesz być wszędzie. Nie możesz ogarnąć wszystkich mediów społecznościowych – nie masz na to ani możliwości, ani czasu. Lepiej jest więc wybrać te platformy, na których są twoi klienci, które dają ci najwięcej możliwości, i które dobrze funkcjonują. Skoncentruj się na dwóch- trzech. Jeśli chcesz być także w innych miejscach musisz je zautomatyzować tak, aby pracowały same na ciebie.
2. Nie jesteś aktywna tam, gdzie są twoi klienci. Czy w ogóle wiesz gdzie przebywają twoi klienci? Czy wiesz w ogóle kto jest twoim klientem? Sprawdź, czy w tych mediach, które używasz docierasz do wystarczająco dużej grupy potencjalnych klientów i czy możesz zdobyć ich tam więcej. Nie zapomnij o blogach i forach.
3. Nie posiadasz dobrej strategii w mediach. Nie masz planu. Musisz wiedzieć po co jesteś tam gdzie jesteś i czego oczekujesz od tych miejsc. Jakie są twoje cele? Media społecznościowe służą do budowania zaufania i do wyrabiania sobie marki, więc musisz dokładnie określić czego chcesz.
4. Sprzedajesz zbyt często. Musisz zrozumieć, że nie możesz wciąż tylko sprzedawać w mediach. Ciągłe przedstawianie ofert nudzi i może zniechęcić. W mediach chodzi o zdobycie kontaktów, budowanie relacji, zaufania i wypozycjonowania swojej maraki. Oczywiście i w mediach jest miejsce na sprzedaż, promocję i prezentację własnych produktów. Ale musisz wymieszać to z czymś innym: dowcipem, dniem codziennym, ciekawostkami i przede wszystkim zaangażowaniem. Nie używaj swoich kont tylko w celach komercyjnych – wypośrodkuj. Dobra jest zasada 20/80. 20 procent sprzedaży/80 procent postów angażujących. Lepiej jest pomyśleć nad faktem jak przeprowadzić twoich fanów na twoją stronę sprzedażową niż nieustannie sprzedawać swoje produkty np. na Facebooku.
5. Nie jesteś konsekwentna w prezentacji na wszystkich portalach, na których jesteś. Prezentuj markę tym samym zdjęciem. Takie samo logo, to samo zdjęcie – jeśli zdjęcie przedstawia ciebie. Po prostu marka musi się kojarzyć z konkretną osobą, z konkretnym logo.
6. Prezentujesz markę bezosobowo. W logo masz znaczek, ale nikt nie wie, kto za tym znaczkiem się ukrywa. Social media to media społeczności. Trudno jest budować kontakty i zaufanie jeśli nie wie się z kim. Pokaż się jako człowiek – przedstaw się, zaprezentuj się, używaj swojego człowieczeństwa.
7. Publikujesz w postach to co ty chcesz, nie to, co twoi fani chcą oglądać i czytać. Zamiast pokazywać to, co tobie przychodzi do głowy zastanów się co chcieliby czytać i oglądać twoi obserwatorzy. Czego oczekują od ciebie? Co możesz im dać? Co ich interesuje?
8. Nie publikujesz zdjęć lub za mało zdjęć. Zdjęcia w mediach społecznościowych to 90% postów, które angażują. Nie masz zdjęć? Zrób je, wyedytuj – zdjęcia urozmaicają posty, zdjęcia angażują.
9. Nie angażujesz swoich fanów tym co piszesz i robisz. Zbyt wiele osób jest skoncentrowanych na tym, żeby „coś” napisać i pokazać, a nie „jak” napisać i pokazać. Napisać w ten sposób, by zaangażować w odpowiedź, komentarz, jakiś odzew, jakąś reakcję.
10. Publikujesz posty za rzadko. W mediach społecznościowych budujemy kontakty, zaufanie i staramy się zaangażować. Dlatego nie można robić sobie przerw w publikowaniu postów. Publikuj co najmniej jeden wpis dziennie na Facebooku, Instagramie, Google+ i Twiterze. Pinterest pracuje sam na siebie jeśli masz sporo tablic i obserwatorów, ale i tam potrzebne jest pokazywanie się.
Jeśli wybierasz się na urlop i nie będziesz mieć możliwości odwiedzania twoich kont zaangażuj kogoś do chociaż „utrzymywania ich przy życiu” lub zautomatyzuj publikowanie postów.
11. Publikujesz posty za często. Trudno jest powiedzieć ile jest za dużo – trzeba to trochę wyczuć samemu. Czasami wydaje nam się, że jeśli zasypiemy wpisami naszych fanów to w końcu coś się ruszy i nas zauważą. Nic bardziej błędnego. Raczej męczące jest patrzenie na podobne posty pochodzące z tej samej strony nie wspominając już o publikowaniu np. na Facebooku tych samych zdjęć w tym samym momencie w kliku różnych grupach. Plus jednocześnie na swoim profilu prywatnym. Rozciągnij te publikacje w czasie. Nie bombarduj znajomych i fanów tymi samymi wpisami lub wykorzystaj inne zdjęcia. A robisz tak ponieważ…
12. Zwracasz uwagę na ilość a nie na jakość. To nie chodzi o to ile postów opublikujesz jednego dnia i na ilu kontach, tylko o to, czy potrafisz poruszyć nimi swoich fanów. Lepiej jest też opublikować post, którym zainteresuje się mała grupa, ale dobrze wytargetowanych fanów. Czyli tych, których interesuje to, co robisz….
Dlatego błędem jest jeśli…
13. Kupujesz „Likes” na Facebooku lub innych obserwujących na innych kontach. W social media chodzi o zbudowanie zaufania, kontaktów i wzbudzenie zaangażowania. Trudno jest to zrobić mając jako fanów konta, które są fałszywe i ludzi, którzy nie istnieją. Nie liczy się ilość „Lajków” tylko ich jakość.
14. Nie skupiasz się na jakości tego co robisz. Chcesz szybko pokazać zdjęcia nowego produktu i raz dwa robisz kilka zdjęć. Publikujesz w mediach.. Ale te zdjęcia może wcale nie są dobre, bo za szybko, bo nie przygotowałaś dobrego światła lub tła. A może w ogóle nie potrafisz robić dobrych zdjęć? Poświęć więc czas na ich zrobienie i jeśli trzeba poświęć czas na nauczenie się robienia dobrych zdjęć. To się opłaci na przyszłość.
15. Publikujesz monotonnie – czyli wciąż to samo. Podziel jakkolwiek wpisy na teksty, linki, zdjęcia, filmy, zadawaj pytania. Same tylko zdjęcia też nie są dobre. Musisz je opisać, zaprezentować, zapytać, zaangażować.
16. Nie używasz hashtagów. Hashtagi są bardzo dobrym sposobem na zwiększenia zasięgu postów. Możesz używać ich nawet w konwersacji czy też jako część tekstu/ opisu. Nie zapominaj o nich. (Jeśli nie wiesz co to są hashtagi przeczytaj Co to są hashtagi i jak ich używać?)
17. Publikujesz posty o złej porze dnia. W różnych porach dnia zagląda na swoje konta różna ilość fanów. Przeanalizuj statystyki kiedy jest ich najwięcej i wysyłaj posty w tych właśnie godzinach.
18. Nie mierzysz efektów twojego działania. Nie bardzo rozumiesz co jest dobre, a co mniej dobre. Co funkcjonuje, a co nie. Jakiego typu posty wywołują zaangażowanie, a jakie przemijają bez reakcji. Dlatego spoglądaj w statystyki swoich kont i wyciągaj z nich wnioski, by reagować w sposób bardziej strategiczny.
19. Nie budujesz sieci kontaktów. Media społecznościowe to nie tylko miejsce, by zauważać ciebie i twoją markę. jest tam miejsce także dla innych. I ty także musisz być częścią innych kont: komentuj, polubiaj, bierz udział w wydarzeniach. Udostępniaj wpisy innych osób, taguj osoby poprzez @, odwiedzaj ich strony i blogi.
20. Nie odpowiadasz na komentarze, wiadomości i inne reakcje. Skoro budujesz zaufanie i kontakty to musisz odpowiadać na komentarze, pytania, wiadomości. Może czasami coś ci umknąć – nie zawsze zauważysz, ale generalnie powinnaś sama angażować się w reakcje fanów i dbać o kontakty.
Podsumowanie.
Błędy w social media mogą zadecydować o popularności twojej marki lub też jej upadku. Nie oszukuj się i dobrze przeanalizuj jak wyglądają twoje konta i czego w nich brakuje.
Jeśli przymykasz na coś oko to oszukujesz tylko siebie. Dbaj o swoich fanów i daj im to, czego potrzebują w miłym i ładnym opakowaniu, w przyjemny sposób. Okaż im szacunek jakością swojej strony i pamiętaj o nich.
I nie zostawiaj tej informacji tylko dla siebie. Na pewno masz znajomych w mediach, z którymi możesz podzielić się tą informacją i przez to im pomóc.
W ten sposób może unikniemy nudnych i nieciekawych stron w mediach społecznościowych.
Udostępnij dalej klikając na poniższe przyciski.
Dziękuję!